Hoe zetten lokale overheden AI-chatbots in die betrouwbare en hallucinatievrije antwoorden geven? Hier een overzicht:
Uit Nederland:
✳️Mai voor inwoners van de Gemeente Montferland: Kijk op https://montferland.info en https://vraaghetmai.nl/ (in eigen beheer ontwikkeld)
✳️IJsselAssist voor sociale zaken voor inwoners van de Gemeente Capelle aan den IJssel en Gemeente Krimpen aan den IJssel: zie https://ijsselassist.nl/ (ontwikkeld door WhiteBox AI)
✳️Een WOO chatbot van de Gemeente Coevorden: zie https://lnkd.in/eGtP8C6Z (ontwikkeld met CustomGPT.ai)
✳️Gem van o.a. de Gemeente Hillegom, Gemeente Utrecht en Gemeente Tilburg, ontwikkeld in onderlinge samenwerking: zie https://lnkd.in/eBDuEbvM
En ook in de rest van Europa:
✳️Lumi de burgerassistent in Stadt Heidelberg: zie https://lnkd.in/ey8Yi6Uq (ontwikkeld met de startup Aleph Alpha)
✳️ZüriCityGPT voor inwoners van Stadt Zürich: https://zuericitygpt.ch/ (ontwikkeld door Liip)
✳️AviBot voor de inwoners van Ayuntamiento de Avilés: https://lnkd.in/eh9JEY79 (ontwikkeld door 1MillionBot)
Alle genoemde chatbots gebruiken Retrieval-Augmented Generation (RAG). Dit betekent dat ze relevante informatie uit vooraf geverifieerde bronnen (pdf, word, excel bestanden) ophalen en vervolgens combineren met generatieve AI-technieken (zoals ChatGPT). Hierdoor bepaal je zelf welke bronnen en content gebruikt worden, waardoor de chatbot betrouwbare antwoorden geeft en geen last heeft van hallucinaties.
hashtag#AI hashtag#Chatbots hashtag#RAG hashtag#KunstmatigeIntelligentie hashtag#Gemeenten hashtag#DigitaleDienstverlening hashtag#Innovatie hashtag#LokaleOverheid hashtag#ChatGPT hashtag#CoPilot